Telefon:     0727-563 529
Studio: str. Emanoil Porumbaru, nr. 23, sector 1, Bucuresti
email: info@purna.ro
Open/Close Menu Adresa studio: Emanoil Porumbaru, nr. 23, sect. 1, Bucuresti

Yoga Nidra deriva din traditia tantrica si este o tehnica puternica de relaxare constienta.

De cele mai multe ori, oamenii au senzatia ca se relaxeaza daca se lasa confortabil pe o canapea sau intr-un fotoliu, daca se plimba sau stau la iarba verde, cu o bere inainte…

Toate acestea sunt de fapt doar diversiuni ale senzatiilor, intrucat adevarata relaxare presupune abordare constienta si actiuni mentale, astfel incat sa se pastreze starea de constienta, fara a adormi.

Yoga nidra este o metoda de inducere a relaxarii complete la nivel fizic, mental si emotional.

Hai sa vedem ce inseamna de fapt yoga nidra! Yoga inseamna a uni iar nidra inseamna somn.

Chiar daca in mod aparent practicantul nidra pare ca doarme, totusi, constiinta este antrenata pentru a ramane treaza. Este si motivul pentru care yoga nidra mai este numita si yoga somnului constient. 

In mod obisnuit, omul are atentia indreptata in exterior, in timp ce la nidra, toata atentia este interiorizata. 

Caracteristic practicii yoga nidra este rotatia constientei in corp. Atunci cand suntem intr-o stare de relaxare profunda, receptivitatea este intensa, adica exact opusul starii umane obisnuite, in care, constiinta este conectata cu simturile iar receptivitatea este scazuta.

In momentul in care mintea constienta este activa prin simturi, este mai putin impresionabila si sugestibila, intrucat este corelata cu logica si intelectul care analizeaza lucrurile.

Constiinta profunda este exact la polul opus si este sugestibila. Orice sugesti implantata la nivel subconstient este acceptata imediat, aducand in cel mai scurt timp si roadele. 

Cea mai buna practica este cea ghidata printr-o inregistrare, astfel incat sa nu se piarda atentia constienta si focalizata. In caz contrar, cel mai probabil, practicantul va adormi in timpul practicii sale, fara a obtine rezultatele asteptate prin yoga nidra.

Tocmai acesta este motivul pentru care se recomanda a practica dupa o inregistrare seara la culcare si chiar dimineata imediat la trezire.

Sankalpa sau cu alte cuvinte, scopul practicii ar trebui sa fie setat cu putere chiar de la inceput.

Atunci cand ne eliberam de tensiunile din corp, de stresuri si de emotii negative, putem creste vitalitatea, ne putem imbunatati sanatatea, putem controla mai usor si mai bine emotiile.

Yoga nidra se stie ca ajuta intr-o multime de probleme de sanatate, de la digestie, hipertensiune, probleme cardiace, si pana la angina pectorala.

Dincolo insa de aspectele medicale, daca ne intoarcem atentia la tensiunile pe care le acumulam, indiferent ca muncim fizic sau intelectual, indiferent daca facem sau nu sport, daca avem o dieta vegetariana sau nu, tensiunile tind sa se acumuleze in corpul nostru si sa patrunda in straturile fiintei noastre, la nivel muscular, emotional sau mental.

Folozofia yoga mentioneaza cf lui Swami Satyananda Saraswati 3 tipuri de tensiuni

  1. Tensiunile musculare care sunt legate de corp si sistem endocrin, fiind cel mai usor de eliminat prin relaxarea fizica si obtinerea starii de nidra
  2. Tensiunile emotionale sunt mult mai dificil de gestionat si de eliminat, intrucat nu suntem deschisi si nu suntem capabili sa le exprimam cu usurinta, liber si deschis, adeseori refuzand sa le recunoastem, iar multe dintre ele fiind reprimate.

    Acest tip de tensiuni sunt adanc inradacinate in subconstientul nostru, fiind practic imposibil sa le putem elimina prin somnul obisnuit si o relaxare lipsita de profunzime.

    Yoga nidra insa, poate amorti intreaga structura emotional mentala!
  3. Tensiunile mentale sunt rezultatul activitatii mentale excesive. De-a lungul vietii noastre, inregistram cumva toate experientele avute, cele placute sau mai putin placute, ori traumatizante.

    In anumite momente, cand suntem tristi, suparati sau furiosi, practica facilitam acestei acumulari sa iasa la suprafata si sa ‘’explodeze’’, cauza fiind acumularea tensiunilor la nivel mental.

    Yoga nidra ajuta si in acest caz, ajutandu-ne sa exploram profunzimile mintii subconstiente, relaxand tensiunile mentale si aducand armonia in toate aspectele fiintei noastre.

Conform lui Swami Shivananda, fie ca muncim sau suntem in activitate, fie ca pur si simplu ne odihnim, nervii sunt la lucru, insa la randul lor, au nevoie de relaxare. Iar aceasta relaxare este necesara pentru starea de sanatate, pe care o putem obtine numai pe durata somnului. 

Durata somnului ca si conditie necesara pentru o sanatate buna, variaza de la om la om si nu poate fi fortata. Este insa recomandat sa mergem la culcare devreme, cel tarziu la orele 22.00 pentru a ne putea odihni eficient.

Odihna si eficienta practicii nidra

Marea majoritate a oamenilor sunt tensionati si nici macar nu realizeaza acest lucru. Nu au controlul miscarilor pe care le fac cu picioarele atunci cand stau asezati pe scaun, isi musca unghiile, se scarpina in cap, sau fac gesturi inconstiente.

Chiar si atunci cand se pregatesc de somn, pastreaza acele tensiuni in corp, minte sau emotii si acesta este si motivul pentru care se trezesc obositi dimineata. 

Practica yoga nidra este de fapt o metoda stiintifica ce ajuta la indepartarea acestor tensiuni.

Se spune ca o ora de yoga nidra echivaleaza cu 4 ore de somn conventional, fiind unul dintre ingredinetele secrete ale multor mari yoghini ce au atins stari inalte de constiinta.

Yoga nidra, posibilitate de transformare personala

Procesul practicii yoga nidra aduce relaxare, detensionare, deblocare, permite energiei sa circule liber prin corp, ajuta la insanatosire si la mentinerea sanatatii, elimina stresul fizic, mental si emotional.

Dincolo de aceste aspecte deja mentionate, mai este inca un aspect important in care yoga nidra ajuta rapid si eficient.

Samskaras reprezinta aspecte remanente la nivel mental sau, mai degraba ‘’impresii’’ ce raman sadite in mintea inconstienta si care cladesc pas cu pas ceea ce se numeste karma. Acest strat inconstient ramane intr-o faza latenta  si nemaifestata.

Al doilea strat, mai putin profund al samskarasurilor, aflat la nivel subconstient, unde acestea se afla intr-un proces de tranzitie, manifestare si stocare. 

Exista si un al treilea strat al samskarasurilor, aflat in plin proces de maturizare si manifestare la nivel constient.

In doctrina karmei, aceste 3 straturi se spune ca alcatuiesc ceea ce se numeste karma  sau destin.

Se stie ca, unul dintre dezideratele cele mai de seama ale practicii yoga este eliberarea de karma (pozitiva si negativa deopotriva), astfel incat sa se poata atinge starea de iluminare.

Astfel, yoga nidra poate aduce eliberarea samskaras-urilor prin practica si, in acest mod, eliberarea treptata de karma individuala. 

Intrucat aceasta practica este deosebit de puternica, este recomandat a fi facuta pe cat posibil, zilnic!

Mintea este antrenata treptat, cu atat mai mult cu cat la inceputul practicii se seteaza scopul sau, cu alte cuvinte, sankalpa pentru care facem acea practica.

 

Cum se seteaza Sankalpa?

Este o afirmatie mentala scurta cu care sa impresionam mintea subconstienta atunci cand este intr-o stare de mare receptivitate si sensibila la sugestii, adica atunci cand mintea este calma si linistita. 

Inainte si dupa practica yoga nidra exista o scurta perioada de timp pentru sankalpa.

Atunci cand afirmi la inceputul practicii sankalpa ta, este ca si cand ai sadi o samanta, iar la finalul practicii este ca si cand ai uda acea samanta.

Orice fiinta umana se naste cu dorinta cea mai puternica de pe pamant: aceea de a fi fericita. Fericirea pentru fiecare dintre noi este diferita; putini dintre noi isi doresc aceleasi lucruri in acelasi timp, pentru a exista concurenta sau tensiuni inutile. 

 

Sankalpa este cea mai usoara modalitate de a obtine ceea ce ne dorim, in timpul cel mai scurt, pentru ca presupune a avea mintea calma, clara si linistita!

Atat timp cat aceasta samanta este plantata in subconstient, are posibilitatea de a da cele mai rapide roade, intrucat subconstientul are sau pune la dispozitie resurse infinite la care noi nici macar nu ne putem gandi constient.

Pentru a avea succes, ar trebui ca sankalpa sa fie plantata cu multa vointa si simtire, pentru a putea deveni realitate. 

Cu toate acestea, rolul principal al sankalpei nu este acela de zana cu bagheta magica, care sa ne implineasca toate dorintele, ci mai degraba acela de a crea si genera putere in structura mentala, iar scopul ar fi mai degraba indicat acela de a atinge starea de iluminare.

 

Scopul sankalpei este acela de a influenta si transforma intreaga viata ca si pattern sau obiceiuri, nu numai fizice ci si mentale, emotionale si spirituale. 

 

IMPORTANT: nu se folosește sankalpa pentru a elimina obiceiuri negative precum fumatul sau alcolismul!

Sankalpa se foloseste pentru a aduce echilibru, bucurie si implinire.

Scurta discutie despre liberul arbitru si setarea sankalpa

Adeseori suntem tentati sa implicam si alte persoane in visurile si dorintele noastre, constient sau nu. Uneori chiar credem ca le facem bine, pentru ca sunt parintii, copii sau partenerii nostri de viata si credem ca este chiar in regula sa facem asa ceva.

Cu toate acestea, nimeni nu ne da, de fapt, dreptul de a interfera cu karma sau liberul arbitru al celorlalti. 

Binele nostru, este posibil sa nu fie si binele lor!

Ca sa ne ferim de greseli ce pot aduce implicare karmica sau incalcarea liberului arbitru, cel mai bine este sa setam sankalpa pentru noi insine strict si sa lasam Universul sa lucreze armonios, in favoarea noastra.

In acest caz din urma, ni se vor deschide oportunitati, vor apare in viata noastra persoanele potrivite care ne vor fi mentori sau vor pune umarul la implinirea visurilor noastre, totul sub semnul armoniei si eliberarii de karma.

Yoga nidra nu este concentrare a mintii

Atunci cand practici nidra, pur si simplu iti muti atentia dintr-o parte in alta a corpului, experimentand senzatii. Concentrarea nu face altceva decat sa ne indeparteze de la scopul relaxarii si curgerea energiei in mod fluid si liber.

Este perfect normal ca atunci cand practici nidra sa pierzi din instructiuni, intrucat mintea constienta se retrage si cea subcontienta vine in fata. Atunci cand are loc aceasta, orice informatie este rostita, se imprima cu usurinta.

Toate acestea au loc, indiferent ca practici intr-o sesiune ghidata sau practici de unul singur.

Retragerea mintii – pratyahara

Pratyahara este un pas important in yoga, fiind cea de-a 5-a etapa din cele 8 stagii enumerate de Patanjali, iar yoga nidra presupune si practica pratyahara.

In timpul procesului de nidra, mintea si atentia sunt retrase treptat catre interior, iar pratyahara apare spontan. Necesar insa sa ramanem constienti, intrucat atunci cand atentia este in interior, cel mai probabil adormim cu usurinta.

Constienta ramane ‘’agatata’’ de canalul auditiv, insa restul cailor senzoriale sunt inchise, astfel incat nu mai exista mesaj intre cortexul cerebral si organele motorii.

Atunci cand caile senzoriale sunt deconectate pentru o perioada de timp, apare yoga nidra.

O cercetare stiintifica privind yiga nidra

Cf celor mentionate de Swami Satyananda Saraswati, pe durata practicii yoga nidra, constiinta se afla la diferite niveluri. Uneori este mai aproape de simturi, alteori mai departe, caz in care, canalele auditive sunt active.

 

In cazul in care apare starea de nidra, constiinta se suspenda pentru perioade de timp scurte, ceea ce inseamna ca se face o trecere intre mintea subconstienta si starea inconstienta.

Atunci cand pratyahara devine puternica si profunda, apare izolarea creierului in totalitate, caz in care lichidul cerebrospinal curge din plin si apare si o fluidizare energetica foarte puternica. 

Undele rezonante care apar in acele momente, sunt cele ale unei meditatii foarte profunde, curenti ritmici, sau mai degraba unde cerebrale, apar atunci cand lichidul cerebreospinal inunda creierul, stimuland facultatile cerebrale, rezultand astfel experiente psihice inalte. 

Atunci insa cand apar aceste facultati psihice inalte, se trece dincolo de nidra si se intra in Pratyahara profunda.

Yoga nidra, ida, pingala si susumna nadi

In yoga exista 3 canale energetice importante: ida, pingala si susumna nadi, unde nadi, inseamna canal energetic.

 

Ida si pingala pornesc de la nivelul narilor, urca pe frunte, apoi crestetul capului, coboara de-a lungul coloanei vertebrale, stanga si dreapta, ajung in zona planseului pelvian si se despart din nou pentru a se sfarsi in ovare (femei) sau scrot (barbati).

Susumna nadi incepe in zona sacrala-cocis, urca de-a lungul coloanei vertebrale si se sfarseste in crestetul capului.

Din punct de vedere yoghin:

  • Ida nadi (nara stanga ca punct de plecare) este conexa cu forta mintii, 
  • Pingala nadi (nara dreapta ca punct de plecare) este corelata cu forta vitala, 
  • Susumna nadi este asociata cu forta spirituala.

In termeni stiintifici: 

  • Ida nadi asociere cu sistem nervos simpatic, 
  • Pingala nadi asociere cu sistem nervos parasimpatic
  • Susumna nadi asociere cu sistem nervos central

Daca ida si pingala nadi sunt canale energetice active la toti oamenii, susumna nadi este un canal aproape inactiv, la majoritatea! 

Odata ce se practica yoga nidra, susumna nadi se deschide si creierul se trezeste complet.

Atunci cand ida si pingala nadi se inchid pentru o perioada de timp, rezulta pratyahara, iar creierul se izoleaza. 

Daca insa atat ida cat si pingala sunt inchise pentru o anumita perioada de timp si, in acelasi timp, se activeaza susumna nadi care, cum spuneam, este inactiv la majoritatea oamenilor, sistemul nervos central se trezeste, susumna nadi trimite creierului energia necesara, din plin, trezind creierul complet.

Prin practica yoga nidra, intrucat susumna nadi functioneaza si este activa, creierul primeste stimuli de inalta calitate si mai ales, cunoastere. Din acest motiv, experienta cunoasterii este diferita fata de orice alta experienta. 

Cum poate yoga nidra imbunatati sanatatea?

Din moment ce, poate cel mai mare dusman, nevazut al omului este stresul si acesta afecteaza atat pacea mintii si a inimii, calitatea somnului, aduce iritare, nervozitate si blocheaza musculatura, nelasand sa circule libera energia prin corp, influentand activitatea organelor interne, cu siguranta nidra yoga poate aduce imbunatatiri substantiale in aria sanatatii. 

 

Omul traieste mai mereu pe sistemul fight or flight response, secatuind rinichii de energie si producand in exces, cortizolul prin glandele suprarenale, epuizandu-le. 

Nici macar noaptea, majoritatea oamenilor nu se odihnesc, ba din contra, raman cu gandurile si tensiunile, fara a putea adormi, toate acestea ducand la debalansarea psihosomatica. 

Atat timp cat traim pe fast forward si prin sistemul nervos simpatic, nu ne putem imbunatati calitatea vietii si nici mentine sanatatea.

Pentru a ne imbunatati calitatea vietii, ar trebui sa avem un echilibru intre activitatea sistemului nervos simpatic cu cel parasimpatic. Evident ca, traind in societate, avem nevoie de activitate, de acel sistem nervos simpatic care pune creierul la treaba cu logica, actiunea si miscarea. Insa avem nevoie si de repaos, de liniste, interiorizare, meditatie, caracteristice sistemului nervos parasimpatic.

Tocmai de aceea, in unele tehnici de nidra se folosesc opusele: cald-rece, greu-usor, lumina-intuneric.

Aceste mesaje opuse transmise creierului in cadrul practicii yoga nidra, nu sunt intamplatoare. Atunci cand se transmit aceleasi informatii unei celule, in mod repetitiv, mesajul nu mai ajunge la creier, fiind un apanaj al sistemului nervos central.

In mod obinsuit, atunci cand intram intr-o incapere si simtim mirosul unui betisor ars, dupa o anumita perioada de timp, nu mai percepem acel miros. In acest fel, creierul se obisnuieste cu acel impuls si nu il mai percepe ca fiind important.

 

Ca si aplicabilitatea practica in Yoga Nidra, se folosesc aceste opuse intrucat, prin intermediul acestor impulsuri, creierul ajunge sa se deconecteze de la senzatiile fizice, aparand o senzatie de usor.

 

Starea de martor sau observator in practica nidra

 

Experimentand diverse senzatii in corp sau imagini catre care atentia noastra sa fie indreptata, cultivarea starii de martor detasat, este cumva abordata treptat, ca si cand am privi un film, in care sa ajungem sa nu analizam, sa nu judecam si, in acest fel, egoul nostru sa devina temporar inactiv.

Alte considerente

In timpul acestei practici speciale, nidra, se pot utiliza diverse simboluri, se pot rosti mental mantre, se poate lucra cu chakrele.

Intrucat starea de constiinta este modificata, mai ales ca mintea intra cu usurinta in undele alfa, totul devine mai usor, abordabil, inclusiv la nivelul lucrurlui cu energiile.

Creativitatea creste considerabil, mai ales daca setam sankalpa pe gasirea unor solutii ce tin de intuitie si nu de logica. Subconstientul va gasi resursele, dupa cum am mentionat anterior, dar, in caelasi timp, ne va ajuta sa ne imbogatim cu o cunoastere la care nu am avea acces altfel.

Se stie ca Newton a descoperit legea gravitatiei, odihnindu-se sub un mar. in acelasi timp, Van Gogh spunea ca picturile ii apareau in vis si tot asa.

Straturile profunde ale mintii noastre au solutii la orice situatie, insa e nevoie sa le permitem sa se manifeste.

Imbunatatirea memoriei poate apare prin aceasta practica, la fel de usor, mai ales daca ne antrenam.

Putem astfel revizui ziua care a trecut, putem folosi mantre, cifre, numaratoare, putem vizualiza imbunatatirea functiilor organelor noastre, putem imbunatati calitatea emotiilor noastre, dezvoltarea empatiei.

Turya sau Samadhi inconstient

Exista 4 stari ale constiintei umane:

  1. Starea de veghe – Jagrat
  2. Somnul cu vise – Svapna
  3. Somnul profund fara vise – Susupti
  4. Cea de-a patra stare – Turya

 

Orice om traieste aceste patru stari zilnic, ultimele trei tinand insa numai de perioada somnului.

Svapna, susupti si turya se succed ciclic pe parcursul somnului, insa cea mai importanta dintre toate este turya, intrucat este asociata cu perioada cea mai buna in care intregul corp se regenereaza.

Studii stiintifice facute pe soareci, au aratat faptul ca, atunci cand au fost treziti, exact la intrarea in turya, corpul a inceput sa se degradeze rapid si, in final, a survenit moartea.

Una dintre cele mai simple torturi, stiuta si aplicata de multe ori in perioadele razboiului, este deprivarea de somn de-a lungul a mai multor zile. 

Dat fiind ca intregul corp se regenereaza prin somn, mintea devine limpede, deprivarea de somn sau somnul insuficient, face exact opusul, pana la deces.

Spiritual, turya este asociata cu un Samadhi inconstient. In folozofia Samkhya si in Vedanta, starea de somn profund si turya sunt asociate cu samadhi. 

In starea de Samadhi nu exista constienta timpului, spatiului sau obiectelor, intrucat nu exista ego exteriorizat.

Egoul este interiorizat sau mai degraba retras in timpul somnului, in timp ce, in samadhi, egoul este topit si anihilat. 

Prana si chakrele

In timpul somnului, prana, energia, este vehiculata in corpurile subtile conform nivelului de constiinta atins. Astfel, la oamenii obisnuiti, energia pranica opereaza in special in primele trei chakre, conform cu activitatile zilnice pe care le desfasoara si preocuparile lor.

In cazul celor care sunt evoluati spiritual, prana opereaza la nivelul ultimelor doua chakre, Ajna si Sahasrara.

Pentru persoanele care au un nivel suficient de inalt si care traiesc pur, prana opereaza in general la nivelu lui Vishuddha si Anahata chakra.

Iata ce spune Swami Shivananda despre Turya:

’Fie ca toti sa se odihnasca in acel somn fara somn, Turya sau cea de-a patra, care transcende cele trei stari, unde nu este nici lume fizica, nici corp, nici mers, nici vis si nici somn adanc!’’

 

Nidra, constienta pe parcursul somnului si trecerea din lumea fizica

Exista un aspect, nu mai putin important la care practica nidra ajuta enorm, sau este chiar una dintre cele mai indicat a fi practicate si anume, somnul constient sau, cu alte cuvinte, pastrarea constiintei pe parcursul somnului.

Universul este alcatuit din mai multe planuri, cel mai inspirat descrise de Paramahansa Yogananda in ‘’Autobiografia unui yoghin’’, unde descrie reintalnirea cu Gurul sau divin, Sri Yukteswar, reinviat pentru a-i destanui lucruri de un rafinament subtil rar intalnit.

Yukteswar povesteste despre universul fizic, cel astral si cel cauzal si calatoria sufletului reincarnat pana cand se atinge starea cea mai inalta de iluminare.

Pe scurt, el descrie procesul reincarnarilor intre lumea fizica si astrala, apoi, cand se depaseste aceasta limitare si karma fizica, Yukteswar vorbeste despre ciclul reincarnarilor dintre lumea astrala si cea cauzala, urmat eliberare si planul cauzal, ca tinta ultima.

Legatura directa intre nidra si somnul constient, ca practici inalt spirituale, se intelege in mod direct atunci cand privim procesul mortii fizice. Traditia buddhista mentioneaza in Bardo Thodol, faptul ca, in Chikhai Bardo (primele trei zile si jumatate dupa ce se instaleaza moartea fizica), sufletul omului obisnuit este inconstient. 

Acelasi tratat mentioneaza faptul ca, in primele 20 minute apare Lumina clara principala, minute in care, sub indrumarea competenta a unui initiat, sau ca urmare a unor practici avansate de-a lungul vietii de constienta nealterata pe durata somnului, daca se recunoaste acea Lumina clara ca fiind Sursa si recunoasterea ei ca natura ultima, apare starea de eliberare si se evita lantul reincarnarilor succesive. 

Dupa cele 20 minute, apare perioada Luminii clare secundare care, reconscuta ca si Sursa si, in acelasi timp, natura ultima, poate aduce reincarnarea intr-unul dintre cele mai inalte planuri din Univers.

Probabil ca una dintre cele mai inalte si mai importante valente ale practii nidra, este aceea de a pastra starea de constienta pe durata somnului, astfel incat, la momentul trecerii din lumea fizica, sa putem evita ciclul reincarnarilor si sa atingem o stare cat mai inalta, sau chiar cea mai inalta stare de constiinta.

Swami Satyananda specifica faptul ca, intr-unul din studiile sale, egoul este capabil sa se miste in anumite zone ale creierului, in timp ce, prin practica nidra, creierul devine omogen, iar Sinele, Atman, poate patrunde intreaga structura. 

Prin urmare, daca se practica aceasta forma de constienta dinamica interioara si invatam cum anume sa ne mentinem constienta, vom putea ajunge la pastrarea constiintei totale pe durata somnului.

AUM Shanti, Shanti, Shanti!

 

 

 

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2017 Purna - Yoga | Toate drepturile rezervate
Dezvoltat de Scoala Lucianei

Follow us: