Telefon:     0754-242 868
Studio: str. Emanoil Porumbaru, nr. 23, sector 1, Bucuresti
email: info@purna.ro
Open/Close Menu Adresa studio: Emanoil Porumbaru, nr. 23, sect. 1, Bucuresti

Yin Yoga

Un stil destul de nou ca și practică, dar foarte valoros, Yin Yoga pătrunde rapid în preferințele practicanților începători sau avansați, mai ales a celor care doresc sau intenționează o practică calmă și liniștită.

Precum yin-ul și yang-ul din binecunoscuta împletire a energiilor din simbolul Taoist/Daoist, totul este menit a fi în echilibru, pentru o funcționare optimă, mai ales atunci când viața noastră curge pe repede-înainte și totul se derulează mai intens decât ne-am dori.

De unde provine Yin Yoga?

Cel care este considerat fondator al acestui stil, Paulie Zink, a adus această practică în Occident undeva la sfârșitul anilor 70, iar mai apoi, munca sa a fost continuată de către Paul Grilley și Sarah Powers. Intenția originală a coincis cu pregătirea corpului pentru lungile perioade de meditație, pe lânga o flexibilitate mărită, optimă, a corpului.

În tradiția chineză se spune că alungirea ligamentelor cu 1 cm, poate prelungi viața cu 10 ani, în sănătate, iar acționarea asupra meridianelor energetice ce străbat corpul subtil uman, purifică emoțional, încarcă energetic, regenerează și optimizează funcționarea organelor.

Ce este și de ce Yin Yoga?

Considerând practicile dinamice ca Vinyasa, Ashtanga sau chiar Hatha Yoga în anumite abordări, Yin Yoga vine să completeze perfect prin pasivitate, în care posturile stând sau inverse, sunt păstrate pentru lungi perioade de timp în raport cu cele câteva respirații ale posturilor considerate yang ca și practică.

În cartea sa – Teorii despre sistemul chakrelor, Dr. Hiroshi Motoyama menționează cercetări științifice legate de existența meridianelor energetice sau nadis-uri, cum sunt cunoscute în tradiția yoga și corelarea directă între flexibilitate, sănătate și regenerarea articulațiilor, cu păstrarea posturilor yoga pe timp îndelungat.

După aproximativ 4-5 minute, timp în care articulațiile sunt ‘’stresate’’ într-un mod lejer și fără a trece de limita suportabilității, în zona respectivă se produce mai mult acid hialuronic, colagen, iar articulația este unsă cu lichid sinovial din belșug, aducând astfel regenerarea.

Întocmai precum activitatea intensă dintr-o sală de fitness, face ca mușchii să se rupă la nivel de fibre, iar refacerea lor face ca masa musculară să crească, tot astfel, țesuturile dure, ligamente, tendoane sau fascii, sunt ‘’zdrențuite’’ prin stresarea statică și pe timp îndelungat, producând în timp, alungirea lor și mărind astfel flexibilitatea practicantului.

Același timp îndelungat de practică, fără grabă, face ca energia să circule sau să fie captată prin meridianele energetice, producând efecte la nivel emoțional, mental sau fizic, pe lângă cel energetic. Observațiile științifice au subliniat necesitatea unei mențineri de minim 4-5 minute a stresului, pentru a produce efectele menționate anterior.

Întrucât este o practică meditativă, aceasta afectează într-un sens pozitiv, atât corpul fizic, cât și mintea. Cel mai probabil, păstrarea îndelungată a posturii, va produce disconfort și jenă în articulații, însă o practică cu focus pe respirație conștientă în zonele tensionate, poate genera relaxare și spațiu interior. La nivel subconștient, aceasta s-ar putea traduce cu o abilitate sporită de a face față situațiilor de viață delicate, grele, modelând puterea personală de a trece cu bine și cu răbdare prin ele.

Efecte ale practicii Yin Yoga:

  • Inducerea stării de calm și reducerea stresului
  • Îmbunătățirea flexibilității
  • Lubrifierea articulațiilor și regenerarea acestora
  • Energizarea conștientă a anumitor părți ale corpului
  • Îmbunătățirea, acumularea energetică pe meridian, cu efecte directe pe sănătatea organelor, calitatea emoțiilor trăite
  • Relaxarea musculaturii tensionate și accesul la țesuturile profunde: ligamente, tendoane, fascii
  • Îmbunătățirea capacității de concentrare a minții
  • Cultivarea răbdării și a tenacității
  • Abordarea meditativă a posturilor pe lungi perioade de timp, modifică creierul la nivelul cortexului, reducând efectele stresului prin scăderea cortizolului, cunoscut ca și hormonul stresului.

Care este diferența între o practică Yin și o practică Yang?

Yin

Yang

. Pasivă . Dinamică
. Musculatură relaxată . Musculatură angajată în menținerea posturii
. Postura menținută între 3 și 20 minute . Postura menținută între 3 și 10 respirații
. Efect de răcorire și de relaxare . Efect de încălzire în corp
. Acționează asupra țesuturilor dure: . Acționează asupra musculaturii
ligamente, tendoane, fascii
. Trecere lentă dintr-o postură în alta . Tranziție rapidă dintr-o postură în alta,
adeseori printr-o Vinyasa
. Respirație cât mai lentă, abdominală . Respirație Ujjayi și cu centura abdominală blocată
. Intenția de practică: acumulare energetică . Intenția de practică: tonifiere musculară,
pe meridiane sau nadisuri, lucrul pe chakre eliberarea tensiunilor și recircularea energiei proprii sau deblocarea acesteia
. Practica cu ochii închiși, cu interiorizare . Practica cu ochii deschiși pentru menținerea
echilibrului fizic,   asociată și cu Trataka
 . Efecte de calmare și liniștire . Efecte de tonifiere și dinamism

Cum sa stau liniștit sau nemișcat în posturi?

Intrarea progresivă, sau mai degrabă abordarea progresivă a posturilor este esențială, întrucât corpul reacționează rapid atunci când vine vorba despre limite. Odată ajunși la ceea ce considerăm a fi limită, tot ceea ce avem de făcut este să ne relaxăm și să rămânem nemișcați.

Cel mai probabil, ne vor apare gânduri, tot felul de urgențe imaginare, senzații neplăcute, dar cu toate acestea, este important să rămânem în nemișcare și cât mai relaxați. Cu respirația liniștită și fluidă, cu mintea asupra corpului, treptat apare o senzație de detensionare ce duce după scurt timp, la o adâncire a posturii și depășirea limitelor personale.

Cu toate acestea, în cazul în care avem dureri și simțim că am depășit limita disconfortului ușor, ne putem retrage ușor din postură, menținând-o totuși la o limită acceptabilă pentru momentul în care ne aflăm.

Întrucât sarcina musculaturii este aceea de a proteja articulațiile, orice mișcare angajează musculatura, făcând ca efectele să se mute din țesuturile profunde, către mușchi, eliminând ținta practicii yin yoga.

Odată cu mișcarea fizică, respirația se modifică și prin aceasta, se pierde și calmul acesteia. În cazul în care corpul rămâne liniștit, respirația devine la rândul său liniștită, inducând minții o stare de calm. Triada corp-respirație-minte, poate fi influențată prin urmare, de oricare dintre acestea, cu efecte pe celelalte două.

Orice meditator știe sau experimentează direct pauza dintre inspir și expir, găsind mai multă liniște și focus între două gânduri.

În tradiția buddhistă, meditația Vipassana pune accent pe urmărirea respirației, a minții și a senzațiilor corpului și fiecare gând nou apărut, poate fi asociat cu ideea unui nor care umbrește temporar Soarele, fără a-l afecta. Tocmai de aceea, în abordarea meditativă a posturilor, gîndurile apărute pot fi tratate cu lejeritate, și considerate ca fiind impermanente.

Singura lege neschimbată în acest Univers este chiar aceasta a impermanenței, iar Buddha a subliniat-o ca fiind motivul unei seninătăți cultivate conștient, aducătoare de echilibru interior și pace a sufletului și minții.

Când practicăm Yin Yoga?

Nu există un timp perfect pentru practica Yin Yoga, însă putem să avem un mic ‘’dicționar’’ tehnic ca și recomandare:

  • Dimineața devreme când corpul este mai rigid și ne dorim o elasticizare a acestuia
  • Atunci când simțim musculatura tensionată în anumite zone ale corpului și avem dureri
  • Seara, înainte de culcare, pentru a scoate tensiunile accumulate peste zi și a ne pregăti pentru un somn bun și de calitate
  • Când suntem prea activi și stresați, agitați și se impune calmul și liniștea
  • Pe durata ciclului menstrual, atunci când efortul fizic intens nu este recomandat
  • Vara când este foarte cald și efectul de răcorire a practicii Yin Yoga este mai mult decât binevenit
  • Înainte de a face un efort fizic intens sau o practică yang

Precauții și considerente utile

Ca orice practica yoga, și cea Yin are particularitățile sale. Câteva dintre ele le regăsim mai jos:

  • Se poate practica după minim 2 ore de la ultima masă, preferabil cât mai ușoară
  • Întrucât se lucrează cu energii și focus pe meridian în majoritatea ședințelor, este de dorit îmbrăcămintea lejeră, care să permită mișcarea. Pe cât posibil să fie din bumbac, mătase sau lână, pentru a nu bloca energetic
  • Se pot folosi blocuri, pături, bolstere sau orice altceva este de ajutor
  • Pe cât posibil se practică în spații închise, nu în natură, astfel încât podeaua să fie dreaptă, să nu ne deranjeze insectele, soarele, vântul, iar temperatura ambientală să fie una plăcută
  • Corpul trebuie curățat înaintea practicii, un duș fiind suficient ca să elimine transpirația sau praful
  • În cazul în care există probleme de natură medicală, avizul unui medic este necesar; orice operație, disfuncție, hiper sau hipo tensiune arterială, putând pune în pericol sănătatea noastră

Ce să aleg, Yin sau Yang?

Ideal ar fi să avem o practică combinată, în care să alegem alternativ sau conform cu necesitătile noastre de moment. Având deja detaliile de mai sus, cel mai probabil, avem o idee despre ceea ce putem face acum sau astăzi pentru noi înșine.

Sau, în cazul în care nu avem nimic de rezolvat și suntem într-o stare bună, la nivel fizic, energetic, emoțional și/sau mental, putem pur și simplu împărți practica zilnică, dacă timpul ne permite, în dimineți consacrate practicii Yang pentru un boost de energie și ‘’dimineți fără cafea’’ pentru o trezire optimă, în timp ce serile le putem aloca practicii Yin, pentru relaxare și eliminarea stresului zilnic.

Este doar o idee, fără a fi considerată regulă de bază… Fiecare își poate organiza propriul program, funcție de timpul disponibil pe care îl poate aloca stării de bine, optimizării resurselor personale sau regenerării.

Practica acasă sau la un studio de yoga?

Dacă te afli la începutul drumului în practica yoga, cel mai probabil ar fi utilă ghidarea, îndrumarea competentă și experiența unui instructor de yoga fizic, pentru cel puțin câteva luni, pentru ca mai apoi, după ce am deprins deja ritmul, tehnica și felul practicii, să putem aborda fără problem, chiar la noi acasă, fie prin practică individuală, fie prin cursuri online.

Dincolo de experiența personală, fiecare își poate face o părere, experimentând direct cum simte practica acasă, în solitudine. Personal, cred că cel mai bine este să alternezi practica într-un cadru organizat cu cea de acasă.

Iată și câteva idei comparative:

Practica la studio Practica acasa
. Beneficiezi de un câmp energetic de susținere . Beneficiezi de un spațiu consacrat practicii
personale și încărcat cu energia ta
. Esti sub supravegherea competentă a unui . Decizi singur ce vrei să practici
instructor calificat, ce poate corecta posturile
. Este un timp bine delimitat și alocat pentru practica . Desi timpul de practică îl poți decide,
în care nu te deranjează nimeni cu alte priorități te poți lăsa dus de val sau alte priorități
. Câmpul energetic te susține în focalizare . Mintea poate fi distrasă cu ușurință
. Costul mai ridicat al unei singure ședințe poate fi . Este mai ieftin decât practica la studio
redus prin achiziționarea unui abonament
. Competiția ar putea exista la un oarecare nivel, . Nu ai raport sau mărime de comparație
însă practicând constant, vei observa că de fapt, vizavi de practica celor din jur
nimănui nu îi pasă de ceea ce face vecinul…
. Se crează spiritul de comunitate, se leagă prietenii . Lipsa unei comunități cu aceleași interese
noi sau cunoști oameni noi

 Intenția

Există o strânsă legătura între MOTIVAȚIE și INTENȚIE și aceasta nu este doar o simplă afirmație!

Se spune că așa cum faci ceva anume, la fel faci orice, iar în spiritul acestei ziceri, felul în care abordezi practica ta, poate să iți aducă atingerea unui scop propus chiar pentru acea sesiune.

Fie că este vorba de un echilibru interior, de îmbunătățirea stării de sănătate sau de un scop spiritual înalt, intenția ta va pune în mișcare energia și resursele interioare pentru atingerea acestuia.

Una dintre cele 10 reguli menționate în Yama și Niyama, de fapt ultima și cea mai frumoasă, aș spune eu, este Ishvara Pranidhana, sau cu alte cuvinte, abandonul nostru, al eforturilor personale pentru atingerea unui scop cât mai înalt. Practicând cu un sentiment de profundă recunoștință, conștient de ceea ce animă întreg Universul, forța Vieții, energia ei, putem obține considerabil mai mult decât cu mintea împrăștiată la diferitele proiecte în care suntem implicați, probleme de zi cu zi sau dorințe personale nelegate de sesiunea respectivă.

Timpul dintre practici

O sesiune Yin Yoga poate sau nu să aibă pauze între posturi, cel mai ades, acestea curgând una după cealaltă, fără pauză. Cu toate acestea, atunci când este necesar, se poate introduce o pauză de reașezare a corpului, pe care o putem aborda meditativ, simplu, în Yoga Asana sau cu alte cuvinte, Postura copilului, sau după caz, putem să ne mișcăm ușor, pentru a dezmorți articulațiile.

Totul se petrece însă cu luare aminte, focalizare și pe cât posibil interiorizare.

 

Finalul unei sesiuni de Yin Yoga

Ca orice practică yoga, cea Yin presupune la final, o perioadă de relaxare și practic de conștientizare a efectelor cumulate de-a lungul sesiunii.

Atunci când practica se desfășoară într-un cadru organizat, instructorul va ghida o meditație de relaxare, direcționând atenția practicantului pe diferite zone corporale, emoții sau pur și simplu, va lăsa practicanții să se bucure de momentele respective și să exploreze spațiul interior.

 

Namaste

Dana Țupa

Comentarii

comentarii

Descarca gratuit

Ebook "Cai de transformare personala rapida"

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

*

© 2017 Purna - Yoga Academy | Toate drepturile rezervate
Dezvoltat de Scoala Lucianei

Follow us:           

Close